بر اساس هشدار مرکز روماتیسم ایران، ۲۰ درصد مبتلایان به آرتروز زانو زیر ۵۰ سال سن دارند، این در حالی است که این بیماری معمولا از سنین بالای ۵۰ سال آغاز می شود.
به نقل از مرکز روماتیسم ایران ، دکتر “فرهاد غریب دوست” رییس این مرکز گفت: طی پژوهشی که بر روی ۱۵۱ بیمار مبتلا به آرتروز زانو انجام شد، نشان داد سن ابتلا به آرتروز کاهش یافته در حالی که این بیماری معمولا در افراد بالای ۵۰ سال شایع است.
وی افزود: در ۶۵ درصد بیماران دچار آرتروز مراجعه کننده به این مرکز تغییر شکل و محدودیت حرکت زانو مشاهده شد.
غریب دوست اظهار داشت: به عبارتی این افراد قادر به خم و راست کردن زانوی خود نبودند و یا اینکه زانوی آنها تغییر شکل داده بود تا جایی که درمان های دارویی برای آنها موثر نبوده و نیاز به عمل جراحی داشتند.
رییس مرکز روماتیسم ایران ادامه داد: ۳/۱۵ درصد بقیه این جمعیت مشکل محدودیت حرکت داشتند و ۷/۱۰ درصد آنان دچار تغییر شکل زانو شده بودند.
وی اظهار داشت: در ۳۵ درصد بقیه این جمعیت تنها علایم آرتروز مشاهده شد.
به گفته غریب دوست ، بیماری آرتروز که در اثر فرسایش غضروف ها بروز می کند، سبب می شود که فرد قادر به انجام حرکات طبیعی نباشد.
وی یادآور شد: افزایش سن (سن بالای ۵۵ سال)، جنس (زنان با تغییر هورمونی بعد از یائسگی)، افزایش وزن، عوامل تغذیه ای مانند کاهش برخی ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها و مسایل شغلی (مانند مته کاران که بیشتر از بقیه به آرتروز آرنج مبتلا می شوند)، از جمله عوامل موثر در بروز این بیماری محسوب می شود.
رییس مرکز روماتیسم ایران با اشاره به اینکه مسایل ارثی و ژنتیکی نیز از دیگر عوامل موثر در ابتلا به آرتروز است گفت: موارد مادرزادی مانند پای پرانتزی، پای قیچی، اختلالات آناتومیک، بیماری های مختلف روماتیسم مفصلی ، بیماری قند، بیماری های کبدی و نقرس از دیگر عوامل موثر در ابتلا به آرتروز به شمار می آید
__________________

دسته ها :
دوشنبه سیم 1 1389
X